onsdag 25 mars 2009

Mat och Dryck

Läser du detta och sitter i en ler-hydda med halmtak i Angola, slickar på fingrarna för att få i dig det sista riset och har 6 flugor i fejset så kan du lägga av nu. Inte för att du inte får läsa mer, vi tänker mest på att du kommer känna dig lite illa tillmods då du bara äter ris och din syster måste gå 3 mil för att hämta lite vatten till kaffet och detta inlägg skall enbart handla om Gourmé mat, dekadenta viner och brutala mättnads känslor.

Den bästa maten är den maten du äter, den ger dig energi och då kan du springa långt och träna bort maten så du kan äta mera mat. Att man nu kan läsa på löpsedlar i Sverige att fett är bra om man ska gå ner i vikt verkar helt jävla sjukt rent ut sagt. Kan detta verkligen stämma ? Det är som att säga till nån att " Du, Radonen du har i ditt hus, kan jag få den för jag håller på och bakar och behöver nått som kan dryga ut brödet med och göra det mer frasigt?"
Varpå denne skriker " Radon ! är du helt från vettet människa, det är ju helt livsfarligt, jätte färligt är det, jag behövde operera bort en bit av mitt hjärta i höstas på grund av allt Radon jag har fått i mig! "
Då säger du " Ja, jo , jag vet inte riktigt vad jag tänkte på, Radon kan inte vara gott i grekiskt bonn-bröd".
Fett kan inte vara bra för en, så är det bara, kalla mig gammeldags men så kan det inte vara. Jag har en cm smör på mina mackor och inte fan går jag ner i vikt.

Men nu ska vi snacka lite god mat istället och inte snacka död och fett i kärlen. Den absolut godaste maten jag vet är mat man blir bjuden på hemma hos nån. Om någon har bjudit en på fest och tagit sig tiden att laga lite käk. Det kan röra sig om en enkel Kisch med en sallad eller en Dovhjorts tournedos med duchesse potatis och gräddsås med toppmurklor i serverat med en kall Riesling. Jag tycker även om att bjuda personer på mat som jag själv lagat, att laga mat är väldigt avslappnande tycker jag, det är nått med det där skapandet som tilltalar mig.

Men det finns nått som slår att laga mat och det är att brygga egen bärs eller eget vin. Det blir ju ofta väldigt äckligt och smakar jäst och finkel och man kan knappt dricka det men det är själva processen jag tycker är mysig. Jäsa, safta, sockra, sila, tappa, allt sånt gillar jag. Jag har inget barn än men jag tror jag kan gämföra en 50-liters tunna med vitt maskros vin med ett 7 månaders ofött barn, man har ju framtids drömmar om båda, "När blir det klart? " "Hur starkt kommer det att bli?" "Kommer folk att gilla det?" "Hur kommer det funka på finare tillställningar?" "Vad ska det heta?" "Om jag säljer det, vad kan jag ta?" "Ska man göra ett till efter detta?"

Om man går in på vinguiden.com så kan man se att det vinet som sålts bäst är ........."Castillo de Gredos". Ett vin som smakar så pass illa att jag var skeptisk till att dricka det när jag var 15 år gammal. Det är alltså så fruktansvärt att någon som super i skogen runt djäkneberget och tycker att det absolut roligaste som finns är att vara full tvekar starkt till att ta en mun av denna förrädiskt äckliga vätska och det här vinet är det som säljer bäst på Sveriges största vin-sida.

Jag är absolut ingen fascist när det gäller mat,vin,öl m.m. , en kebab eller en varmkorv är precis exakt lika god som en middag för 600 bagis, men detta vin är riktigt jävla sjukt äckligt så att det borde förbjudas även fast Erik och Jag dricker det ibland, det kostar bara 45 kr och är ganska starkt. Men "dem" borde förbjuda det så att vi kan sluta dricka det en gång för alla.
Ett annat vin som är betydligt gemytligare är vinet "Muscot de Alexandria", ett nästan gult desert-vin som smakar räv galla. Det är absolut inte gott, tvärtemot, det är väldigt äckligt, nästan så att man inte kan dricka det, men bara nästan. Här har vi en helt annan typ av sensation för gom och hjärta, den underbara fyllan man får efter en hel flaska Muscot de Alexandria, att vinet innehåller gudomligt mycket socker och gör att hjärtat rusar signalsubstanser till hjärnan gör detta vin till en klar vinnare på Vin hyllan.

Jag skulle inte dricka detta vin till mat för att det skulle pajja allt, men jag öppnar gärna en flaska med Erik efter en 6-7 bärs och njuter av energin man får. RedBull kan dra nått gammalt över sig.

En maträtt som jag ny-förälskat mig i är Isterband, det är väldigt salt och jag antar att det innehåller en massa fett så det är plus till. Med en öl och potatismos till är det oslagbart. Vilken underbar husmanskost och tradition. I Sverige har vi mycket fin mat till våra högtider även om dom känns lite uttjatade, sill till jul, sill till påsk, sill till sommar. Kräftor är mat även fast man inte tror det, det är bara mat om man ser till det frosseriet som försiggår runt om bordet. 1 kräfta skulle inte räcka och det har man tagit fasta på i affärerna. Vad skulle ett blogg-inlägg om mat vara om det inte fanns med en liten lista, väldigt opersonlig faktiskt, så här kommer en liten lista på vad jag tycker är om att förtära, inte i nån särskild ordning och med en liten förklaring.

1: Västerbotten-ost macka med Fransk senap- perfekt combo, om det är nybakat bröd, perfekt.
2: Dill- Jag kan äta dill rätt ur marken, men dill-kött, dill-chips, dill-korv är sjukt gott, speciellt efter ett bastu-bad, varför vet jag inte.
3: Kronärtskocka- Jag behöver inte förklara, ni som vet ni vet och ni andra är sjuka individer.
4: Rökt makrill- En sommar på Gottland var detta allt jag åt tillsammans med brie-ost.
5: Muscot De Alexandria- Bli förstörd eller bli förförd
6: Citron- Surt, friskt och nyttigt
7: Avokado- Konsistensen och att man kan kombinera den med så mycket
8: Revbensspjäll- Man känner sig mannlig och grottmännsika när man äter det
9: Hjortron- Man kan inte odla dom och därför känns det speciellt att äta dom när man vet att nån har knatat runt i skogen och plockat dom, plus att dom har fin färg.
10: Kantareller och karljohan svamp- Jag gillar att plocka svamp



Inga kommentarer: