fredag 10 oktober 2008

Har du roligt?

Finns det en mätsticka som mäter hur roligt man kan ha?
i vården har vi en sak som heter VAS-skala. Man mäter en människas smärta på en skala från 1-10 och smärtan ska klassas som personlig. allltså om Jag känner att jag har smärta 9 på VAS-skalan så kan det i princip jämföras med om victor känner smärta 3 på VAS-skalan, om jag har lägre smärttröskel. Smärta är en väldigt subjektiv upplevelse, väldigt subjektiv. Kan man mäta hur roligt man har på samma skala?

Den värsta frågan man kan ställa har Newts kompis ställt till Newt en gång på en fest. Det var en rolig fest alla hade kul och kompisen frågade Isaac om han hade kul. vad är det för fråga egentligen? vad ville han ha för svar? var det tänkt att isaac skulle sitta o analysera kvällen och komma fram till att, ja jag har fan kul. Eller ville han ha svaret nej och en följdfråga på det som varför? för att han själv inte hade kul?. Vad kan man ha för belägg för att ställa denna fruktansvärt pinsamma fråga? som jag ser det finns det bara en person som kan ställa den, och det är en riktig jävla partycrasher. Om vi har kul så vet vi det, utan att vi behöver verifiera det. Har jag tråkigt och alla andra kul så visst då kanske nått är fel och man kan undra vad som är problemet. Men då passar frågan, vad är fel? bättre än Har du kul?. Jag blir så fruktansvärt förbannad på människor som ställer denna fråga. Det är ett sätt att visa sin osäkerhet. Shit nu har jag ju kul, då måste jag kolla så att andra har kul så att jag inte har kul för mig själv. Finns det nått mera pinsamt än att ha kul åt något som inte andra tycker är kul? ja det är väl ganska självklart. Att ha kul är en subjektiv jävla känsla som inte behöver nån jävla verifikation. SÅÅÅÅÅÅÅ har du kul så fine, det är toppen, jävligt trevligt. Jag får inte roligare av att analysera om jag har roligt.

Inga kommentarer: